STATUT

STOWARZYSZENIA RODZIN KATOLICKICH

DIECEZJI GLIWICKIEJ

(ze zmianami uchwalonymi na Nadzwyczajnym Walnym Zgromadzeniu w dniu 13.03.2004 r. i uzupełnieniem uchwalonym na Walnym Zgromadzeniu w dniu 25.09.2004 r.)

 

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1.

Stowarzyszenie działające na podstawie niniejszego statutu nosi nazwę „Stowarzyszenie Rodzin Katolickich Diecezji Gliwickiej”, zwane w dalszym ciągu Stowarzyszeniem.

 § 2.

Stowarzyszenie jest organizacja społeczną, działającą w ramach państwowych przepisów o stowarzyszeniach. Skupia ono osoby uznające naukę Kościoła Katolickiego za swoją, a w szczególności o małżeństwie i rodzinie.

 § 3.

Stowarzyszenie prowadzi działalność w łączności z hierarchią Kościoła Rzymsko-Katolickiego. Dla zapewnienia tej łączności Stowarzyszenie proponuje kandydata na asystenta i duchownych doradców spośród kapłanów pełniących posługę w diecezji. Podejmują oni współpracę ze Stowarzyszeniem w poszczególnych jednostkach organizacyjnych po zatwierdzeniu przez Biskupa Ordynariusza Diecezji Gliwickiej.

 § 4.

Terenem działania Stowarzyszenia jest Diecezja Gliwicka, w swoich terytorialnych granicach obejmująca tereny następujących województw: śląskiego i opolskiego. Siedzibą władz zwierzchnich są Gliwice.

§ 5.

Stowarzyszenie może powoływać oddziały i koła terenowe oraz może współdziałać i współpracować z innymi organizacjami, instytucjami, jednostkami ośrodkami i osobami w realizacji zadań statutowych.

 § 6.

Stowarzyszenie posiada osobowość prawną i używa pieczęci okrągłej z napisem: „Stowarzyszenie Rodzin Katolickich Diecezji Gliwickiej”.

 

Rozdział II

Cele, zadania i środki działania

 § 7.

Celem Stowarzyszenia jest oddziaływanie na życie małżeńskie i rodzinne zgodnie z etyką katolicką. Stowarzyszenie wykonuje swoje zadania zgodnie z niniejszym statutem działając na rzecz ogółu społeczności. Działalność Stowarzyszenia według Polskiej Klasyfikacji Działalności Gospodarczej obejmuje:

1)      Kształcenie ustawiczne dorosłych i pozostałe formy kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowane (kod 80.42.B),

2)      Pozostała działalność związana z ochroną zdrowia ludzkiego, gdzie indziej niesklasyfikowana (kod 85.14.D),

3)      Poradnie psychologiczno-pedagogiczne (kod 85.32.C),

4)      Pozostała opieka wychowawcza i społeczna bez zakwaterowania (kod 85.32.D),

5)      Działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana (kod 91.33.Z),

6)      Pozostała działalność rekreacyjna, gdzie indziej niesklasyfikowana (kod 92.72.Z)

Wymienione w p.1 do 6 rodzaje działalności mogą być prowadzone jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna. Cały dochód z działalności odpłatnej służy wyłącznie realizacji zadań należących do sfery zadań publicznych lub celów statutowych.

§ 8.

Do zadań Stowarzyszenia należy

1)      rozwijanie kultury życia małżeńskiego i rodzinnego;

2)      troska o zachowanie życia ludzkiego od poczęcia aż do naturalnej śmierci i o właściwe warunki jego rozwoju;

3)      praca wychowawcza wśród dzieci i młodzieży;

4)      podejmowanie inicjatyw politycznych, społecznych i gospodarczych, mających na celu wszechstronna pomoc rodzinie. 

§ 9.

Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:

1)      reprezentowanie interesów rodzin katolickich wobec władz publicznych;

2)      organizowanie pomocy moralnej, materialnej i prawnej rodzinom zagrożonym przez współczesne choroby społeczne;

3)      organizowanie prelekcji, sympozjów, zgrupowań formacyjnych i innych form działalności mających na celu podnoszenie kultury życia małżeńskiego i rodzinnego;

4)      organizowanie i wspieranie katolickich poradni rodzinnych, kursów przedmałżeńskich, szkół rodzenia i innych kursów podnoszących świadomość odpowiedzialności za rodzinę;

5)      prowadzenie działalności naukowej, oświatowej i wychowawczej oraz wydawniczej i kolportażowej;

6)      prowadzenie szkół, przedszkoli oraz świetlic, w szczególności świetlic wsparcia dziennego;

7)      organizowanie sekcji i kół zainteresowań dla dzieci i młodzieży;

8)      organizowanie obozów, kolonii dla dzieci oraz wczasów dla rodzin;

9)      organizowanie imprez kulturalno-rozrywkowych i rekreacyjnych;

10)  współpraca z krajowymi i zagranicznymi organizacjami działającymi na rzecz rodziny;

11)  prowadzenie własnej działalności gospodarczej w rozmiarach służących realizacji celów statutowych;

12)  oferowanie i przyjmowanie wykonywania zadań publicznych lub wsparcia w ich realizacji, w formach i na zasadach określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego.

 

Rozdział III

Członkostwo, prawa i obowiązki członków Stowarzyszenia

 § 10.

Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia, zwanym dalej członkiem Stowarzyszenia, może zostać osoba pełnoletnia, mająca pełną zdolność do czynności prawnych, dająca gwarancję realizacji celów i zadań Stowarzyszenia przez właściwą postawę moralną i aktywność prowadzoną zgodnie ze statutem, regulaminami i uchwałami władz Stowarzyszenia.

 § 11.

Członkami wspierającymi Stowarzyszenie mogą być osoby fizyczne oraz organizacje, instytucje i zakłady posiadające osobowość prawną. Członek wspierający Stowarzyszenie będący osobą prawną reprezentowany jest przez upoważnionego przez niego przedstawiciela.

 § 12.

Członek wspierający ma prawo do:

1)      udziału w Walnym Zgromadzeniu z głosem doradczym;

2)      zgłaszania wniosków i propozycji do władz Stowarzyszenia. Członek wspierający nie posiada czynnego i biernego prawa wyborczego. Obowiązkiem członka wspierającego jest uczestnictwo w realizacji celów statutowych Stowarzyszenia.

 § 13.

Członkowie założyciele Stowarzyszenia stają się członkami Stowarzyszenia po jego zarejestrowaniu.

 § 14.

Członków Stowarzyszenia przyjmuje Zarząd Oddziału Dekanalnego na podstawie pisemnej deklaracji kandydata, poręczonej przez dwie osoby wprowadzające, będące członkami Stowarzyszenia. W przypadku braku osób wprowadzających, poręczenia może udzielić proboszcz parafii, z której pochodzi kandydat.

Do czasu utworzenia Zarządu Oddziału Dekanalnego, przyjęcia dokonuje Prezydium Zarządu Głównego. Uchwała o przyjęciu podejmowana jest w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów.

 § 15.

1. W uznaniu szczególnych zasług w realizacji zadań i celów Stowarzyszenia, jak również w innej działalności związanej z reprezentowaniem interesów rodzin, Stowarzyszenie może nadać tytuły:

a)       zasłużonego członka Stowarzyszenia Rodzin Katolickich Diecezji Gliwickiej – osobie będącej członkiem Stowarzyszenia;

b)      honorowego członka Stowarzyszenia Rodzin Katolickich Diecezji Gliwickiej – osobie nie będącej członkiem Stowarzyszenia lub członkowi wspierającemu;

2. Otrzymanie tytułu zasłużonego członka Stowarzyszenia Rodzin Katolickich Diecezji Gliwickiej jest równoznaczne z otrzymaniem wyróżnienia „Róża SRK DG”.

3. Zasady przyznawania tytułów wymienionych w p.1 ustali Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia na wniosek Zarządu Głównego.

 § 16.

Członkowie zwyczajni Stowarzyszenia mają prawo do:

1)      korzystania z czynnego i biernego prawa wyborczego;

2)      udziału w pracach Stowarzyszenia;

3)      zgłaszania wniosków i propozycji do władz Stowarzyszenia;

4)      korzystania z urządzeń, świadczeń i pomocy Stowarzyszenia;

5)      udzielania poręczeń dla kandydatów na członków Stowarzyszenia;

6)      posiadania legitymacji i odznaki Stowarzyszenia.

 § 17.

Postanowienia § 16 pkt. 2, 3, 4, 5, 6 mają odpowiednio zastosowanie do członków honorowych.

 § 18.

Członkowie zwyczajni Stowarzyszenia maja obowiązek:

1)      aktywnego realizowania celów statutowych Stowarzyszenia;

2)      przestrzegania postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia;

3)      dbania o autorytet Stowarzyszenia i dawanie dobrego świadectwa;

4)      regularnego opłacania składek statutowych.

 § 19.

1. Za nieprzestrzeganie obowiązków członka Stowarzyszenia Zarząd Koła Parafialnego (§ 1, C2) ma prawo do udzielenia upomnienia. W przypadku gdy Zarząd Koła Parafialnego uzna wyżej wymieniona karę za niewystarczającą, przekazuje sprawę do rozpoznania Zarządowi Oddziału Dekanalnego. Od decyzji Zarządu Koła Parafialnego członek Stowarzyszenia może odwołać się w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji, do Zarządu Oddziału Dekanalnego.

2. Za nieprzestrzeganie obowiązków członka Stowarzyszenia Zarząd Oddziału Dekanalnego ma prawo do:

a)      udzielenia upomnienia;

b)      udzielenia nagany;

c)      zawieszenia w prawach członka na okres nie dłuższy  niż 1 rok.

W przypadku gdy Zarząd Oddziału Dekanalnego uzna wyżej wymienione kary za niewystarczające, sprawę przekazuje do rozpoznania Komisji Pojednawczo-Dyscyplinarnej. Od decyzji Zarządu Oddziału Dekanalnego członek Stowarzyszenia może odwołać się w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji do Komisji Pojednawczo-Dyscyplinarnej.

3. Komisja Pojednawczo-Dyscyplinarna może wymierzyć kary wyszczególnione w § 44 statutu.

 § 20.

Członkostwo Stowarzyszenia ustaje na skutek:

1)      dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego na piśmie Zarządowi Oddziału Dekanalnego;

2)      skreślenia przez Zarząd Oddziału Dekanalnego z powodu niepłacenia składek członkowskich przez okres 1 roku;

3)      wykluczenia ze Stowarzyszenia w trybie § 44 statutu.

 

Rozdział IV

Struktura, władze Stowarzyszenia i ich kompetencje

 § 21.

Struktura organizacyjna oparta jest na strukturze administracyjnej Diecezji Gliwickiej.

A. Władzami Stowarzyszenia są:

1)      Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia,

2)      Zarząd Główny Stowarzyszenia,

3)      Prezydium Zarządu Głównego,

4)      Główna Komisja Rewizyjna,

5)      Komisja Pojednawczo-Dyscyplinarna.

B. Władzami Stowarzyszenia w dekanacie są:

1)      Walne Zebranie Oddziału Dekanalnego,

2)      Zarząd Oddziału Dekanalnego,

3)      Komisja Rewizyjna Oddziału Dekanalnego.

C. Władzami Stowarzyszenia w parafii są:

1)      Walne Zebranie Koła Parafialnego,

2)      Zarząd Koła Parafialnego.

§ 22.

Kadencja wszystkich władz Stowarzyszenia trwa 4 lata. W razie ustąpienia osób z organów władzy Stowarzyszenia w trakcie kadencji, organom tym przysługuje prawo kooptacji, jednakże liczba osób dokooptowanych nie może przekroczyć 2/5 liczby składu z wyboru.

 § 23.

Zwyczajne Walne Zgromadzenie jest zwoływane przez Zarząd Główny Stowarzyszenia raz w roku jako zgromadzenie sprawozdawcze lub sprawozdawczo-wyborcze.

 § 24.

Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie może być zwołane przez Zarząd Główny Stowarzyszenia na podstawie uchwały Zarządu Głównego Stowarzyszenia, na żądanie Głównej Komisji Rewizyjnej lub na żądanie 1/3 liczby osób stowarzyszonych, nie później niż w terminie 1 miesiąca od daty podjęcia uchwały. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie obraduje nad sprawami, dla których zostało powołane.

 § 25.

O terminie, miejscu i porządku Walnego Zgromadzenia osoby stowarzyszone są powiadamiane co najmniej na 2 tygodnie przed terminem Zgromadzenia.

 § 26.

W Walnym Zgromadzeniu biorą udział wszystkie osoby należące do Stowarzyszenia. W przypadku przekroczenia liczby 11 członków, udział biorą wybrani delegaci z poszczególnych dekanatów według zasad uchwalonych przez Zarząd Główny Stowarzyszenia.

 § 27.

Postanowienia § 25 i § 26 maja odpowiednio zastosowanie do Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia.

 § 28.

Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:

1)      uchwalanie zmian statutowych;

2)      wybór Prezesa Stowarzyszenia;

3)      ustalanie liczebności oraz wybór członków Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej, i Komisji Pojednawczo-Dyscyplinarnej;

4)      uchwalanie głównych kierunków i podstawowych wytycznych działalności merytorycznej i finansowej Stowarzyszenia;

5)      rozpatrywanie sprawozdań Zarządu Głównego, Głównej Komisji Rewizyjnej i Komisji Pojednawczo-Dyscyplinarnej oraz decydowanie o absolutorium dla ustępującego Zarządu Głównego;

6)      rozpatrywanie wniosków i propozycji zgłoszonych przez organa władzy oraz członków Stowarzyszenia;

7)      uchwalanie regulaminów władz naczelnych Stowarzyszenia;

8)      uchylanie uchwał Zarządu Głównego sprzecznych ze statutem na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej lub 1/3 członków Stowarzyszenia;

9)      ustalanie wysokości wpisowego i wysokości składek członkowskich oraz uchwalanie upoważnienia dla Zarządu Głównego do ich zmiany w kadencji władz;

10)  nadawanie lub pozbawianie godności członka honorowego;

11)  podejmowanie uchwał związanych z rozwiązaniem się Stowarzyszenia i sprawami likwidacyjnymi jego majątku;

12)  podejmowanie uchwał w sprawach innych wymagających decyzji Walnego Zgromadzenia.

 § 29.

1.       Uchwały Walnego Zgromadzenia zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.

2.       Wyboru Prezesa dokonuje Walne Zgromadzenie w głosowaniu tajnym. Prezesem Stowarzyszenia zostaje kandydat, który w wyniku głosowania uzyskał największa liczbę głosów, nie mniejszą niż 50% głosów ważnych.

3.       Wyboru członków władz Stowarzyszenia dokonuje Walne Zgromadzenie w oparciu o następujące zasady:

b)      nie ogranicza się liczby kandydatów na poszczególne listy wyborcze;

c)       głosowanie jest tajne;

d)      głosuje się na poszczególnych kandydatów.

Członkami władz Stowarzyszenia zostają kandydaci, którzy w wyniku głosowania, na liście ułożonej według ilości uzyskanych głosów, znajdują się na miejscach od pierwszego do miejsca odpowiadającego ilości miejsc mandatowych, przy czym jednak uzyskali nie mniej niż 20% głosów ważnych.

 § 30.

W przypadku braku kworum Walnego Zgromadzenia Zarząd Główny Stowarzyszenia wyznacza drugi termin zebrania, nie wcześniej niż po upływie 1/2 godziny od pierwszego terminu Walnego Zgromadzenia. W drugim terminie warunek obecności co najmniej połowy osób stowarzyszonych nie jest obowiązujący. Uchwały Walnego Zgromadzenia zapadają zwykłą większością głosów osób obecnych, uprawnionych do głosowania.

 § 31.

Zarząd Główny Stowarzyszenia kieruje jego pracą i odpowiada za swą działalność przed Walnym Zgromadzeniem Stowarzyszenia. Przewodniczącym Zarządu jest Prezes Stowarzyszenia.

 § 32.

Zarząd Główny Stowarzyszenia składa się z 9-25 członków, w tym:

a.       osoby wybrane na Walnym Zgromadzeniu,

b.       aktualni prezesi Oddziałów Dekanalnych.

W przypadku zmniejszenia składu Zarządu i kooptacji nowych członków Zarząd może zmienić podział funkcji oprócz funkcji Prezesa (§ 22).

 § 33.

Prezydium Zarządu konstytuuje się na pierwszym posiedzeniu z grona członków Zarządu. W skład Prezydium wchodzą: Prezes, do 4 Wiceprezesów, Sekretarz, Skarbnik i członkowie w liczbie uchwalonej przez Zarząd.

 § 34.

Posiedzenia Zarządu Głównego odbywają się w miarę potrzeb, ale nie rzadziej niż raz na 3 miesiące. Posiedzenia Prezydium odbywają się przynajmniej raz w miesiącu.

 § 35.

Do zakresu działania Zarządu Głównego Stowarzyszenia należy:

1)      wykonywanie uchwał Walnego Zgromadzenia;

2)      kierowanie bieżącą praca Stowarzyszenia;

3)      podejmowanie uchwał w sprawie reprezentacji Stowarzyszenia na zewnątrz i działania w jego imieniu;

4)      zarządzanie majątkiem i funduszami Stowarzyszenia;

5)      uchwalanie okresowych planów działalności merytorycznej i finansowej Stowarzyszenia;

6)      podejmowanie uchwał w przedmiocie przyjęcia zapisów i darowizn oraz w przedmiocie kupna, sprzedaży, zamiany i obciążenia nieruchomości;

7)      powoływanie, nadzorowanie i rozwiązywanie oddziałów dekanalnych Stowarzyszenia, uchwalanie ich regulaminów oraz określanie ich zasięgu terytorialnego;

8)      podejmowanie uchwał w sprawie przystąpienia Stowarzyszenia do stowarzyszeń krajowych i zagranicznych;

9)      zwoływanie zwyczajnych i nadzwyczajnych Walnych Zgromadzeń Stowarzyszenia;

10)  składanie sprawozdań Walnemu Zgromadzeniu Stowarzyszenia;

11)  uchwalanie zasad wyboru delegatów na Walne Zgromadzenie Stowarzyszenia.

 § 36.

Organizację i tryb pracy Zarządu Głównego Stowarzyszenia określa regulamin uchwalony przez Zarząd Główny Stowarzyszenia, jeśli Walne Zgromadzenie nie postanowi inaczej.

 § 37.

Prezydium Zarządu Głównego jest władzą wykonawczą Zarządu Głównego Stowarzyszenia. Do zakresu działania Prezydium należy:

1)      wykonywanie uchwał Walnego Zgromadzenia i Zarządu;

2)      kierowanie w oparciu o ustalone plany działalnością Stowarzyszenia;

3)      opracowywanie projektów, planów działalności, sprawozdań, wniosków i regulaminów oraz wydawanie wszelkich instrukcji wewnętrznych;

4)      zaciąganie zobowiązań, zawieranie umów oraz udzielanie wszelkiego rodzaju pełnomocnictw w imieniu Stowarzyszenia;

5)      ustalanie wysokości płac pracownikom etatowym Stowarzyszenia;

6)      reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz;

7)      składanie sprawozdań z wykonanych prac na posiedzeniu Zarządu Głównego Stowarzyszenia;

8)      powoływanie w miarę potrzeb zespołów roboczych spośród członków Stowarzyszenia;

9)      wydawanie legitymacji i znaczków członkowskich;

10)  przyjmowanie nowych członków do czasu utworzenia Zarządu Oddziału Dekanalnego. Uchwała o przyjęciu podejmowana jest w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów;

11)  powoływanie i rozwiązywanie kół parafialnych i sekcji tematycznych, sprawowanie nadzoru nad ich działalnością.

 § 38.

Uchwały Zarządu Głównego Stowarzyszenia oraz Prezydium podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności przynajmniej połowy jego członków.

 § 39.

Oświadczenia i akty prawne, zobowiązania finansowe i majątkowe podpisują w imieniu Stowarzyszenia łącznie: Prezes z Sekretarzem, względnie Skarbnikiem. W razie niemożliwości podejmowania działań przez Prezesa, w jego imieniu działa Wiceprezes ds. organizacyjnych lub na podstawie pisemnego upoważnienia Prezesa inni członkowie Prezydium.

 § 40.

1.       Główna Komisja Rewizyjna, w składzie 3 do 5 członków wybranych na Walnym Zgromadzeniu Stowarzyszenia, jest organem kontrolującym działalność Stowarzyszenia. Na pierwszym posiedzeniu Komisja wybiera spośród siebie przewodniczącego.

2.       Członkowie Głównej Komisji Rewizyjnej w sprawowaniu swej funkcji nie podlegają Zarządowi Głównemu Stowarzyszenia, nie mogą być równocześnie członkami Zarządu Głównego lub pozostawać z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia i nie mogą pobierać z tytułu pełnienia funkcji innych świadczeń jak te, które dopuszcza ustawa o działalności pożytku publicznego.

3.       Członkiem Głównej Komisji Rewizyjnej nie może być osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej.

4.       Do zakresu działania Głównej Komisji Rewizyjnej należy:

a)      uchwalanie regulaminu pracy Głównej Komisji Rewizyjnej i Komisji Rewizyjnych Oddziałów Dekanalnych, jeśli Walne Zgromadzenie nie postanowi inaczej;

b)      kontrolowanie co najmniej raz w roku całokształtu działalności Stowarzyszenia i przedstawianie Zarządowi Głównemu wniosków pokontrolnych;

c)      rozpatrywanie i rozstrzyganie sporów powstałych na tle działalności gospodarczej Stowarzyszenia;

d)      składanie sprawozdań na Walnym Zgromadzeniu i stawianie wniosków o udzielenie lub odmowę absolutorium ustępującemu Zarządowi Stowarzyszenia, albo akceptacji lub nie sprawozdania;

e)      przewodniczący Głównej Komisji Rewizyjnej lub upoważniony przez niego członek ma prawo uczestniczyć w posiedzeniach Zarządu Głównego Stowarzyszenia i jego Prezydium;

f)       uchwały Głównej Komisji Rewizyjnej podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności przynajmniej połowy jej członków.

 § 41.

Komisja Pojednawczo-Dyscyplinarna składa się z 5-9 członków wybranych na Walnym Zgromadzeniu Stowarzyszenia. Komisja Pojednawczo-Dyscyplinarna konstytuuje się na pierwszym posiedzeniu wybierając spośród siebie 3-osobowe Prezydium w składzie: Przewodniczący, Wiceprzewodniczący i Sekretarz. Komisja orzeka w 3-osobowych składach wyznaczonych przez Prezydium, przy czym orzeczenia zapadają większością głosów.

 § 42.

Do zadań Komisji Pojednawczo-Dyscyplinarnej należy:

1)      rozstrzyganie odwołań członków Stowarzyszenia od decyzji i uchwał władz Stowarzyszenia;

2)      rozpatrywanie skarg członków Stowarzyszenia w sprawach naruszeń dotyczących zasad współżycia koleżeńskiego i autorytetu Stowarzyszenia;

3)      składanie na Walnym Zgromadzeniu sprawozdań z działalności Komisji Pojednawczo-Dyscyplinarnej.

 § 43.

Działalność Komisji Pojednawczo-Dyscyplinarnej normują regulaminy uchwalone przez tę Komisję, jeżeli Walne Zgromadzenie nie postanowi inaczej.

 § 44.

1. Komisja Pojednawczo-Dyscyplinarna może wymierzyć kary:

a)      upomnienie;

b)      nagana;

c)      zawieszenie w wykonywaniu funkcji we władzach Stowarzyszenia na okres od trzech miesięcy do dwóch lat;

d)      zawieszenie w prawach członka Stowarzyszenia na okres od trzech miesięcy do dwóch lat;

e)      wykluczenie ze Stowarzyszenia.

2. Od decyzji Komisji Pojednawczo-Dyscyplinarnej przysługuje odwołanie do Walnego Zgromadzenia, złożone w Zarządzie Głównym w terminie 1 miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

 § 45.

Oddziały Dek analne Stowarzyszenia mogą być powoływane w przypadku zrzeszenia się co najmniej 3 kół parafialnych.

 § 46.

Do kompetencji Walnego Zebrania Oddziału Dekanalnego należy:

1)      wybór Prezesa Oddziału Dekanalnego;

2)      ustalenie liczebności oraz wybór członków Zarządu Oddziału Dekanalnego i Komisji Rewizyjnej Oddziału Dekanalnego;

3)      uchwalanie programów i kierunków działania na terenie podlegającym temu oddziałowi zgodnie ze statutem i przyjętymi na Walnym Zgromadzeniu uchwałami;

4)      rozpatrywanie sprawozdań Zarządu Oddziału Dekanalnego i Dekanalnej Komisji Rewizyjnej oraz decydowanie o absolutorium dla ustępującego Zarządu Oddziału Dekanalnego;

5)      rozpatrywanie wniosków i propozycji zgłoszonych przez organa władzy dekanalnej oraz członków Oddziału Dekanalnego;

6)      uchylanie uchwał Zarządu Oddziału Dekanalnego sprzecznych ze statutem na wniosek Komisji Rewizyjnej Oddziału Dekanalnego lub 1/3 członków Oddziału Dekanalnego;

7)      podejmowanie uchwał w innych sprawach wymagających decyzji Walnego Zebrania Oddziału Dekanalnego.

 § 47.

Posiedzenia Zarządu Oddziału Dekanalnego odbywają się w miarę potrzeb, ale nie rzadziej niż raz na dwa miesiące.

 § 48.

Do zakresu działania Zarządu Oddziału Dekanalnego należy:

1)      realizacji zadań statutowych zawartych w § 9 niniejszego statutu w porozumieniu z Zarządem Głównym;

2)      wykonywanie uchwał organów szczebla diecezjalnego i Walnego Zebrania Oddziału Dekanalnego;

3)      kierowanie bieżącą pracą Oddziału Dekanalnego;

4)      reprezentowanie Oddziału Dekanalnego i działanie w jego imieniu;

5)      zarządzanie majątkiem i funduszami należącymi do Oddziału Dekanalnego przez osobę upoważnioną przez Prezesa Stowarzyszenia lub Skarbnika Zarządu Głównego i w zakresie przez nich określonym;

6)      regularne przekazywanie dochodów Oddziału Dekanalnego do Zarządu Głównego w wysokości uchwalonej na Walnym Zgromadzeniu Stowarzyszenia;

7)      uchwalania okresowych planów działalności merytorycznej i finansowej Oddziału Dekanalnego;

8)      powoływanie i rozwiązywanie kół i sekcji na terenie Oddziału oraz sprawowanie nadzoru nad ich działalnością w porozumieniu z Zarządem Głównym;

9)      zwoływanie zwyczajnych i nadzwyczajnych Walnych Zebrań Oddziału Dekanalnego;

10)  składanie sprawozdań Walnemu Zebraniu Oddziału Dekanalnego oraz Zarządowi Głównemu;

11)  orzecznictwo w sprawach wynikających z naruszenia obowiązków członków Stowarzyszenia w zakresie określonym w § 19 statutu;

12)  wnioskowanie do Walnego Zgromadzenia o nadanie lub pozbawienie członkostwa honorowego;

13)  przyjmowanie nowych członków Stowarzyszenia;

14)  zgłaszanie Zarządowi Głównemu nowo przyjętych członków Stowarzyszenia.

 § 49.

Organizacje i tryb pracy Zarządu Oddziału Dekanalnego określa regulamin uchwalony przez Zarząd Główny Stowarzyszenia.

 § 50.

Dekanalną Komisję Rewizyjną obowiązuje regulamin uchwalony przez Główna Komisje Rewizyjną dla Komisji Rewizyjnych Dekanalnych. Do zakresu działalności Dekanalnej Komisji rewizyjnej należy:

1)      kontrolowanie co najmniej raz w roku całokształtu działalności Zarządu Oddziału Dekanalnego;

2)      składanie sprawozdań na Walnym Zebraniu Oddziału Dekanalnego;

3)      stawianie wniosków o udzielenie lub odmowę absolutorium ustępującemu Zarządowi Oddziału Dekanalnego;

4)      Przewodniczący Dekanalnej Komisji Rewizyjnej lub upoważniony przez niego członek tej Komisji ma prawo uczestniczyć w zebraniach Zarządu Dekanalnego.

 § 51.

W sprawach nie uregulowanych w odniesieniu do władz dekanalnych odpowiednio stosuje się postanowienia statutu dotyczące władz naczelnych.

 § 52.

Kola Parafialne Stowarzyszenia mogą być powoływane w parafiach w przypadku zrzeszenia się co najmniej 8 osób. Możliwy jest udział osób spoza danej parafii.

 § 53.

Władzą Koła Parafialnego jest Walne Zebranie Koła i Zarząd Koła Parafialnego. W skład Zarządu wchodzi: Przewodniczący, Zastępca Przewodniczącego, Sekretarz, Skarbnik oraz Kierownicy działający w ramach Koła sekcji.

§ 54.

Spotkania członków Koła odbywają się w miarę potrzeb, ale nie rzadziej niż raz na dwa miesiące. Posiedzenie Zarządu Koła – co najmniej raz w miesiącu.

 § 55.

Do kompetencji Walnego Zebrania Koła Parafialnego należy:

1)      wybór Przewodniczącego Koła i członków Zarządu Parafialnego;

2)      uchwalanie planu pracy i kierunków działalności na terenie parafii zgodnie ze statutem i uchwałami władz Stowarzyszenia;

3)      rozpatrywanie sprawozdań zarządu Koła Parafialnego oraz decydowania o absolutorium dla ustępującego Zarządu Koła Parafialnego;

4)      pod4ejmowanie uchwał i postanowień w sprawach będących przedmiotem obrad Zebrania.

 § 56.

Do kompetencji Zarządu Koła Parafialnego należy:

1)      organizowanie działalności i kierowanie bieżącą praca Koła Parafialnego;

2)      realizowanie zadań statutowych zawartych w § 9 niniejszego statutu w porozumieniu z Zarządem Oddziału Dekanalnego;

3)      wykonywanie uchwał i postanowień władz Stowarzyszenia;

4)      zgłaszanie wniosków do Zarządu Oddziału Dekanalnego w prawach przyjęcia osób do Stowarzyszenia;

5)      regularne przekazywanie do Zarządu Oddziału Dekanalnego i Zarządu Głównego dochodów Koła w wysokości uchwalonej na Walnym Zgromadzeniu;

6)      składanie kwartalnych raportów finansowych obejmujących dochody i koszty działalności statutowej Koła w pierwszym miesiącu po zakończeniu kwartału;

7)      składanie sprawozdań z działalności Koła za miniony rok pracy Zarządowi Oddziału Dekanalnego oraz Zarządowi Głównemu w styczniu roku następnego;

8)      orzecznictwo w sprawach wynikających z naruszenia obowiązków członków Stowarzyszenia;

9)      utrzymywanie bieżących kontaktów z parafią.

 § 57.

Kola Parafialne nie zorganizowane jeszcze w Oddziale Dekanalnym w myśl § 45 mają obowiązek przyłączyć się do najbliższego funkcjonującego Oddziału Dekanalnego w terminie 14 dni od daty powołania Kola Parafialnego.

 

Rozdział V

Majątek Stowarzyszenia

 § 58.

Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości i fundusze.

 § 59.

1.       Do realizacji zadań statutowo-programowych Stowarzyszenie pozyskuje fundusze i inne składniki majątkowe z tytułu:

a)      składek statutowych;

b)      wpływów z działalności statutowej i gospodarczej;

c)      akcji zbiórkowych poza terenem kościelnym oraz dobrowolnych świadczeń osób wspierających;

d)      dotacji i subwencji;

e)      darowizn, zapisów i poleceń;

f)       nawiązek zasądzonych przez sądy.

2.       Zabronione jest:

a)      udzielanie pożyczek lub zabezpieczanie zobowiązań majątkiem Stowarzyszenia w stosunku do jego członków lub pracowników oraz osób im bliskich w rozumieniu ustawy o działalności pożytku publicznego;

b)      przekazywanie majątku Stowarzyszenia na rzecz jego członków lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, szczególnie jeśli to przekazanie następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach;

c)      wykorzystywanie majątku na rzecz członków lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Stowarzyszenia;

d)      umożliwianie zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Stowarzyszenia lub pracownicy oraz ich osoby bliskie.

 § 60.

Wszelkie dokumenty wiążące Stowarzyszenie pod względem finansowym i majątkowym oraz dokumenty rozliczeniowe są podpisywane jak w § 39.

 

Rozdział VI

Zmiany statutu i rozwiązanie się Stowarzyszenia

 § 61.

Zmiany statutu wymagają uchwały Walnego Zgromadzenia podjętej większością głosów (co najmniej 2/3) przy obecności co najmniej połowy liczby członków Stowarzyszenia uprawnionych do głosowania.

§ 62.

1.       Rozwiązanie się Stowarzyszenia może nastąpić na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Stowarzyszenia podjętej większością 3/4 głosów przy obecności co najmniej 2/3 liczby członków Stowarzyszenia uprawnionych do głosowania.

2.       Uchwała o rozwiązaniu Stowarzyszenia określi sposób likwidacji i przeznaczenie jego majątku. Walne Zgromadzenie powołuje Komisję Likwidacyjną. W przypadku niemożności podjęcia przez Walne Zgromadzenie uchwały o przeznaczeniu majątku i powołaniu Komisji Likwidacyjnej – majątek Stowarzyszenia przechodzi na własność Diecezji Gliwickiej Kościoła rzymskokatolickiego.

 

Komitet Założycielski

Stowarzyszenia Rodzin Katolickich

Diecezji Gliwickiej

« Powrót na stronę główną