Potrzeba zmian w statucie SRK DG wynikła z wejścia w życie rozporządzenia Rady Ministrów z 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. Nr 251, poz. 1885). Zgodnie z tym rozporządzeniem, wszystkie akty prawne odwołujące się do dotychczasowej klasyfikacji powinny zostać zmienione do dnia 31 grudnia 2009 r. Zgodnie z procedurą Zarzad Główny SRK DG wystapił do Głównego Urzędu Statystycznego z wnioskiem o dokonanie przeklasyfikowania rodzajów działalności. W odpowiedzi GUS przekazał 5.12.2008 r. zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON, w którym dotychczasowy numer REGON pozostał bez zmian, natomiast zmienione zostały kody i nazwy rodzajów dzialaności.
W związku z tym niezbędne jest wprowadzenie stosownych zmian w statucie. Zarząd Główny nie widział potrzeby zwoływania Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia w sprawie zmiany statutu (tylko Walne Zgromadzenie ma moc dokonywania zmian w statucie) przed 31 grudnia 2008 r., pozostawiając to w gestii zwyczajnego Walnego Zgromadzenia sporawozdawczo-wyborczego w maju 2009 r.
Propozycje zmian są nastepujące:
W paragrafie 7. skreslone zostają dotychczasowe punkty 1 do 6 określające rodzaje działalności wg dotychczasowej klasyfikacji i wprowadzone w ich miejsce dwa punkty o brzmieniu:
1) Działaność pozostałych organizacji czlonkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana (kod 9499Z - wg PKD 2007),
2) Działaność pozostałych organizacji czlonkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana (kod 9133Z - wg PKD 2004).
Na forum Zarzadu Głównego dyskutowana również była potrzeba wprowadzenia jeszcze jednej zmiany, ograniczającej liczebność Zarzadu Głównego. Kłopotliwe staje się uczynienie zadość wymaganiom przepisów, nakazujących podpisywanie sprawozdań finansowych przez wszystkich członków Zarzadu Głównego, w swytuacji, gdy jest ich 14 (jak było dotychczas). Wobec braku wszystkich 14 podpisów odrzucone zostały przez Krajowy Rejestr Sadowy sprawozdania za lata 2005 i 2007. Sporym wysiłkiem organizacyjnym udało się skompletować podpisy i ostatecznie sprawozdania zostały przyjęte. Nasunęło to jednak myśl, by w przyszłości ograniczyć liczbę osób podpisujących sprawozdanie.POjawiły się dwie koncepcje:
a) ograniczyć liczbę ZG do 6 osób i powołać Radę Stowarzyszenia,
b) skorzystać z istniejącej w statucie możliwości (paragraf 32) i rekomendować Walnemu Zgromadzeniu ustalenie minimalnej liczebności ZG, tzn 9 osób.
Druga koncepcja zyskała przewagę i zostanie ona przedstawiona jako propozycja Walnemu Zgromadzeniu. Uniknie się w ten sposób wprowadzania drugiej zmiany w statucie, co zwiększa prawdopodobieństwo w miarę sprawnego i szybkiego zatwierdzenia zmian przez KRS.
Zarzad Główny tą drogą zwraca się do Delegatów na Walne Zgromadzenie z prośbą o przemyślenie propozycji i dyskusję podczas obrad.
Piotr Gawor, 20 maja 2009 r.